TEAMBUILDING
Socratisch model
(voor team building)
Voor in company (Teambuilding) we hanteren o.a. het Socratisch model met uitstekende resultaten voor oplossingsgericht Coachen.
Neem contact met ons op voor een aanpak op maat !
Wat is het Socratish Model?
Socrates is in Athene geboren in 469 (v. Chr.) Socrates, de aartsvader van de westerse filosofie. heeft zijn eigen methode ontwikkeld om met mensen te communiceren. Hij vindt dat mensen te gemakkelijk in hun eigen redeneringen geloven. Hij vraagt steeds verder door. Hij luistert heel aandachtig en onderbreekt vervolgens met een simpele vraag: Is het waar? Ben je er zeker van of denk je dat alleen? Hij zet daardoor mensen aan om naar de essentie van zaken te komen! Deze methode is nu bekend als de Socratische Dialoog. Socratisch onderzoek is wezenlijk zelfonderzoek.
De lessen van Socrates bestaan geheel uit gesprekken. Het is een spel van vraag en antwoord. Hij spreekt niet alleen zijn leerlingen aan, maar ook elke willekeurige voorbijganger. De lessen die hij geeft zijn een bijzonder soort gesprekken, dialogen genoemd. Hij speelt niet de alwetende meester die de leerlingen vertelt hoe het is, terwijl hij ontwaakt was. Socrates stelt alleen maar vragen en geeft geen antwoorden. Maar een goede vraag leidt wellicht naar een antwooord. Misschien is het daarom dat filosofen proberen heldere vragen te stellen.
Hij heeft zijn methode van vragenstellen vergeleken met het werk van zijn moeder. Zij was een vroedvrouw. Dankzij die vroedvrouw-methode, (het helpen bevallen van de barende vrouw, die het uiteindelijk toch zelf moet doen) krijgt de leerling te weten dat de kennis die hij meent te bezitten, bestaat uit vooroordelen en schijnkennis. En pas wanneer het denken van deze schijnkennis is gezuiverd, kan de leerling of de gesprekspartner de ware kennis opgraven. Want die zit al in zichzelf. Door deze methode te gebruiken ontstaat er ruimte voor een nieuwe kijk op onze werkelijkheid en leren we te relativeren. De vraag naar de hypothetische ideaalsituatie helpt de ander om los te komen van de vaak al lang aanwezige, beperkende overtuigingen; de coachee gaat nieuwe kansen zien.
De vraag naar de hypothetische ideaalsituatie helpt de ander om los te komen van de vaak al lang aanwezige, beperkende overtuigingen; de coachee gaat nieuwe kansen zien.
(voor team building)
Voor in company (Teambuilding) we hanteren o.a. het Socratisch model met uitstekende resultaten voor oplossingsgericht Coachen.
Neem contact met ons op voor een aanpak op maat !
Wat is het Socratish Model?
Socrates is in Athene geboren in 469 (v. Chr.) Socrates, de aartsvader van de westerse filosofie. heeft zijn eigen methode ontwikkeld om met mensen te communiceren. Hij vindt dat mensen te gemakkelijk in hun eigen redeneringen geloven. Hij vraagt steeds verder door. Hij luistert heel aandachtig en onderbreekt vervolgens met een simpele vraag: Is het waar? Ben je er zeker van of denk je dat alleen? Hij zet daardoor mensen aan om naar de essentie van zaken te komen! Deze methode is nu bekend als de Socratische Dialoog. Socratisch onderzoek is wezenlijk zelfonderzoek.
De lessen van Socrates bestaan geheel uit gesprekken. Het is een spel van vraag en antwoord. Hij spreekt niet alleen zijn leerlingen aan, maar ook elke willekeurige voorbijganger. De lessen die hij geeft zijn een bijzonder soort gesprekken, dialogen genoemd. Hij speelt niet de alwetende meester die de leerlingen vertelt hoe het is, terwijl hij ontwaakt was. Socrates stelt alleen maar vragen en geeft geen antwoorden. Maar een goede vraag leidt wellicht naar een antwooord. Misschien is het daarom dat filosofen proberen heldere vragen te stellen.
Hij heeft zijn methode van vragenstellen vergeleken met het werk van zijn moeder. Zij was een vroedvrouw. Dankzij die vroedvrouw-methode, (het helpen bevallen van de barende vrouw, die het uiteindelijk toch zelf moet doen) krijgt de leerling te weten dat de kennis die hij meent te bezitten, bestaat uit vooroordelen en schijnkennis. En pas wanneer het denken van deze schijnkennis is gezuiverd, kan de leerling of de gesprekspartner de ware kennis opgraven. Want die zit al in zichzelf. Door deze methode te gebruiken ontstaat er ruimte voor een nieuwe kijk op onze werkelijkheid en leren we te relativeren. De vraag naar de hypothetische ideaalsituatie helpt de ander om los te komen van de vaak al lang aanwezige, beperkende overtuigingen; de coachee gaat nieuwe kansen zien.
De vraag naar de hypothetische ideaalsituatie helpt de ander om los te komen van de vaak al lang aanwezige, beperkende overtuigingen; de coachee gaat nieuwe kansen zien.